Typy klasifikátorů podle způsobu učení
Podle způsobu učení lze dělit klasifikační metody na:
- učení s učitelem,
- učení bez učitele.
Při učení s učitelem je k dispozici trénovací množina, u níž známe zařazení každého objektu do jednotlivých klasifikačních tříd. Rozlišujeme učení s dokonalým učitelem, kdy se učitel nemůže splést (tedy předpokládáme, že u všech trénovacích objektů je správně určená příslušnost do tříd), a učení s nedokonalým učitelem, kdy připouštíme, že v trénovací množině mohou být nesprávně označené subjekty (např. u některých duševních onemocnění se lékař může splést a označit pacienta za schizofrenika, i když trpí bipolární poruchou, což se však prokáže až za několik let, takže v naší trénovací množině je takto špatně zařazený subjekt, přesto se však klasifikátor může naučit dobře rozlišovat pacienty se schizofrenií od zdravých subjektů).
U metod učení bez učitele není trénovací množina k dispozici a často ani předem neznáme, jaké třídy (skupiny) se v datech budou vyskytovat. Typickým příkladem je shlukování.