
Testy o parametrech normálního rozdělení, testy založené na centrální limitní větě
Pomocí intervalových (dolních, horních) odhadů, které jsme již dříve odvodili v části Bodové a intervalové odhady parametrů normálního rozdělení, dostáváme celou řadu kritických oblastí testů o parametrech normálního rozdělení. Poznamenejme, že se shodují s testy podílem věrohodností.
Přehled takto získaných testů pro JEDEN NÁHODNÝ VÝBĚR podáváme v následující tabulce:
|
|
Hypotézu
|
Předoklady
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
V případě DVOU NEZÁVISLÝCH VÝBĚRŮ
- první náhodný výběr
s výběrovým průměrem
a výběrový rozptylem
,
- druhý náhodný výběr
s výběrovým průměrem
a výběrový rozptylem
,
- a pokud označíme
pak následující tabulka se týká testů rovnosti středních hodnot a rozptylů:
|
|
Hypotézu
|
Předpoklady
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Následující tabulka nabízí ASYMPTOTICKÉ TESTY pro náhodné výběry s konečnými druhými momenty (s výběrovým průměrem
a se
, což je (slabě) konzistentní odhad rozptylu
):
|
|
Hypotézu
|
Předpoklady
|
---|---|---|---|
|
|
|
|
|
|
|
![]() |
|
|
|
![]() |
Příklad 7.2. (VÝŠKA DESETILETÝCH CHLAPCŮ) V roce 1961 byla u 15 náhodně vybraných chlapců z populace všech desetiletých chlapců žijících v Československu zjištěna výška
Výšky 15 desetiletých chlapcůJe známo, že každá následující generace je v průměru o něco vyšší než generace předcházející. Můžeme se tedy ptát, zda průměr
zjištěný v náhodném výběru rozsahu
znamená, že na
hladině máme zamítnout nulovou hypotézu
(zjištění z roku 1951) ve prospěch alternativní hypotézy
.
Rozptyl
, zjištěný v roce 1951 (kdy se provádělo rozsáhlé šetření), můžeme považovat za známý, neboť variabilita výšek zůstává (na rozdíl od střední výšky) téměř nezměněná.
Řešení. (I) TESTOVÁNÍ NULOVÉHYPOTÉZY POMOCÍ PIVOTOVÉ STATISTIKY
A KRITICKÉ HODNOTY.
Protože kritický obor
lze ekvivalentně vyjádřit i takto
počítejme
Protože
překračuje kritickou hodnotu
(získáme pomocí R, a to příkazem „rnorm(0.95)“) nulovou hypotézu na
hladině zamítneme ve prospěch alternativní hypotézy, že se střední výška desetiletých hochů zvětšila.
(II) TESTOVÁNÍ NULOVÉ HYPOTÉZY POMOCÍ p-HODNOTY
Dosažená hladina odpovídající testové statistice (tj. tzv. p-hodnota, anglicky P-value, significance value), což je nejmenší hladina testu, při které bychom ještě hypotézu
zamítli, je rovna 0.033 (opět získáme pomocí R příkazem
„1 - pnorm(mean(x),mean=136.1,sd=6.4/sqrt(n))“),
takže například při
by již dosažený výsledek nebyl statisticky významný.
Protože
-hodnota je menší než zvolená hladina významnosti
, hypotézu zamítáme.
(III) TESTOVÁNÍ NULOVÉ HYPOTÉZY POMOCÍ INTERVALU SPOLEHLIVOSTI
Protože jde o jednostranný test, použijeme dolní odhad střední hodnoty
Protože interval spolehlivosti
nepokrývá hodnotu
, proto nulovou hypotézu na na hladině významnosti
zamítáme.
Příklad 7.3. PÁROVÝ TEST
Na sedmi rostlinách byl posuzován vliv fungicidního přípravku podle počtu skvrn na listech před a týden po použití přípravku. Otestujte, zdali má přípravek vliv na počet skvrn na listech. Data udávající počet skvrn na listech před a po použití přípravku:
Počet skvrn na listech
Řešení. Za předpokladu, že náhodný výběr pochází z normálního rozdělení, tj.
pak a statistika
má za platnosti nulové hypotézy
Studentovo rozdělení o
stupních volnosti.
(I) TESTOVÁNÍ NULOVÉ HYPOTÉZY POMOCÍ STATISTIKY T A INTERVALU SPOLEHLIVOSTI
Protože interval spolehlivosti pokrývá hodnotu
na dané hladině významnosti hypotézu nemůžeme zamítnout.
(II) TESTOVÁNÍ NULOVÉ HYPOTÉZY POMOCÍ STATISTIKY T A KRITICKÉ HODNOTY
Vypočítáme-li hodnotu statistiky
a porovnáme s kvantilem Studentova rozdělení, tj.
takže hypotézu
nezamítáme.
(III) TESTOVÁNÍ NULOVÉ HYPOTÉZY POMOCÍ p-HODNOTY
Vypočítáme-li
-hodnotu a porovnáme se zvolenou hladinou významnosti
takže hypotézu
nezamítáme.
Shrneme-li předchozí výsledky slovně, pak nulovou
hypotézu o tom, žePŘÍPRAVEK NEMÁ VLIV NA POČET SKVRNna hladině významnosti
nemůžeme zamítnout oproti alternativě o jeho vlivu.
Příklad 7.4. (DVA NEZÁVISLÉ NÁHODNÉ VÝBĚRY Z NORMÁLNÍHO ROZDĚLENÍ PŘI NEZNÁMÝCH ALE STEJNÝCH ROZPTYLECH)
Bylo vybráno 13 polí stejné kvality. Na 8 z nich se zkoušel nový způsob hnojení, zbývajících 5 bylo ošetřeno běžným způsobem. Výnosy pšenice uvedené v tunách na hektar jsou označeny
u nového a
u běžného způsobu hnojení. (převzato z knihy [2], str. 82, př. 8.2). Je třeba zjistit, zda způsob hnojení má vliv na výnos pšenice.
Nechť
je náhodný výběr rozsahu
z normálního rozdělení
![]()
je jeho výběrový průměr a
jeho výběrový rozptyl.
Dále nechť
je náhodný výběr rozsahu
z normálního rozdělení
,
je jeho výběrový průměr a
jeho výběrový rozptyl.
Předpokládejme, že oba výběry jsou stochasticky nezávislé, tj.
.
Řešení. Chceme-li testovat hypotézu, že rozdíl středních hodnot je nulový (při neznámém rozptylu
), za pivotovou statistiku zvolíme statistiku
kde
Chceme-li použít
, měli bychom být přesvědčeni o tom, že rozptyly obou výběrů se významně neliší. Budeme tedy nejprve testovat hypotézu
,
že podíl obou rozptylů je roven jedné proti alternativě, že se nerovná
za pivotovou statistiku zvolíme statistiku
(a) Můžeme například vypočítat statistiku za platnosti nulové hypotézy a porovnat ji s příslušnými oboustrannými kvantily.
Protože
vidíme, že
není ani větší než horní kritický bod, ani menší než dolní kritický bod, takže hypotézu o rovnosti rozptylů proti alternativě nerovnosti nezamítáme a můžeme konstatovat, že data nejsou v rozporu s testovanou hypotézou.
(b) Další možností je spočítat dosaženou hladinu významnosti, tj.
-hodnotu (pomocí R:
2*min(1-pf(var(x)/var(y),n1-1,n2-1), pf(var(x)/var(y),n1-1,n2-1))
a srovnat se zvolenou hladinou testu
:
Protože
-hodnota je výrazně větší než zvolená hladina testu, hypotézu o rovnosti rozptylů proti alternativě nerovnosti nezamítáme. Můžeme také říci, že data nejsou v rozporu s testovanou hypotézou.
(c) A naposledy můžeme ještě zkonstruovat
interval spolehlivosti pro podíl rozptylů
a zjistit, zda pokrývá hodnotu
. Protože dostáváme interval
, který pokrývá jedničku, hypotézu nezamítáme.
Díky předchozímu zjištění již můžeme bez obav testovat hypotézu
proti alternativě
a provedeme to opět třemi způsoby:
(I) TESTOVÁNÍ NULOVÉ HYPOTÉZY POMOCÍ INTERVALU SPOLEHLIVOSTI
Protože interval spolehlivosti nepokrývá nulu, na dané hladině významnosti hypotézu zamítáme ve prospěch alternativy.
(II) TESTOVÁNÍ NULOVÉ HYPOTÉZY POMOCÍ STATISTIKY T A KRITICKÉ HODNOTY
Vypočítáme-li hodnotu statistiky
a porovnáme s kvantilem Studentova rozdělení, tj.
takže hypotézu
zamítáme.
(III) TESTOVÁNÍ NULOVÉ HYPOTÉZY POMOCÍ p-HODNOTY
Vypočítáme-li
-hodnotu a porovnáme se zvolenou hladinou významnosti
takže hypotézu
zamítáme.
Shrneme-li předchozí výsledky slovně, pak nulovou hypotézu o tom, že
HNOJENÍ JE STEJNĚ ÚČINNÉna hladině významnosti
zamítáme ve prospěch alternativy, že má rozdílné účinky.