
Motivace
Zajímáme se o problém, zda lze určitým faktorem (tj. nominální náhodnou veličinou ) vysvětlit variabilitu pozorovaných hodnot náhodné veličiny
, která je intervalového či poměrového typu. Např. zkoumáme, zda metoda výuky určitého předmětu (faktor
) ovlivňuje počet bodů dosažených studenty v závěrečném testu (náhodná veličina
).
Předpokládáme, že faktor má
úrovní a i-té úrovni odpovídá
výsledků
, které tvoří náhodný výběr z rozložení
a jednotlivé náhodné výběry jsou stochasticky nezávislé, tedy
, kde
jsou stochasticky nezávislé náhodné veličiny s rozložením
, kde
a
Na hladině významnosti testujeme nulovou hypotézu, která tvrdí, že všechny střední hodnoty jsou stejné oproti alternativní hypotéze, která tvrdí, že alespoň jedna dvojice středních hodnot se liší. Jedná se tedy o zobecnění dvouvýběrového t-testu a na první pohled se zdá, že stačí utvořit
dvojic náhodných výběrů a na každou dvojici aplikovat dvouvýběrový t-test. Tento postup však nelze použít, neboť nezaručuje splnění podmínky, že pravděpodobnost chyby 1. druhu je
. Proto ve 30. letech 20. století vytvořil R. A. Fisher metodu ANOVA1 (analýza rozptylu, v popsané situaci analýza rozptylu jednoduchého třídění), která uvedenou podmínku splňuje.
Pokud na hladině významnosti zamítneme nulovou hypotézu, zajímá nás, které dvojice středních hodnot se od sebe liší. K řešení tohoto problému slouží metoda mnohonásobného porovnávání, např. Scheffého nebo Tukeyova metoda.
Většina textu v této kapitole byla převzata z [3]. Pro podrobnější studium tohoto tématu proto odkazujeme na tento zdroj.
1 Z anglického ANalysis Of VAriance