
3D grafika
Pro kreslení grafů funkcí dvou proměnných můžeme použít základní funkce:
mesh(X, Y, Z) |
vytvoří 3D síťovaný graf |
surf(X, Y, Z) |
vytvoří 3D síťovaný graf s barevně vyplněnými ploškami |
Parametry X a Y jsou jsou matice nezávislých proměnných, třetí parametr Y obsahuje matici funkčních hodnot. V případě vynechání nezávislých proměnných je graf indexován rozměry matice Z.
Pro snadnější vytváření dvojrozměrných grafů slouží funkce meshgrid(), která vytvoří z jednorozměrných vektorů nezávislých proměnných dvourozměrné sítě vhodné pro definování grafu dané funkce. Použitím [X, Y] = meshgrid(x, y) vytvoříme z vektorů x a y síť bodů, jejíž souřadnice jsou uloženy v maticích X a Y.
![]() |
![]() |
|
Obr. 13. Výstup funkce mesh(X, Y, Z).
|
Obr. 14. Výstup funkce surf(X, Y, Z).
|
Vykreslené graf obsahují celou škálu barev podle funkčních hodnot v jednotlivých bodech. Barevnou stupnici tohoto škálování lze při okraji grafu zobrazit příkazem colorbar.
Úhel pohledu na trojrozměrný obrázek lze nastavit funkcí view(az, el). Parametr az udává azimut v rovině nezávislých proměnných, tj. otočení ve stupních kolem osy z; kladné hodnoty udávají otočení proti směru hodinových ručiček. Parametr el udává tzv. elevaci, což je úhel směru pohledu s rovinou nezávislých proměnných. Implicitně je nastaven azimut -37.5° a elevace 30°.
V MATLABu je od verze 5.3 možné nastavovat úhel pohledu pomocí myši přímo v obrázku volbou v panelu nástrojů (na obr. Jak pracovat s MATLABem 15 vyznačeno červeně). Podobně lze výběrem položky v menu obrázku nastavovat i vlastnosti dvojrozměrných grafů.
![]() |
Obr. 15. Zobrazení stupnice škálování barev a natočení grafu.
|
Pro vykreslování křivek v 3D prostoru se používá funkce plot3(x, y, z), jejíž vstupními argumenty jsou vektory x, y a z stejných rozměrů. Pokud by vstupními argumenty byly matice, funkce by vykreslila křivky postupně pro sloupce těchto matic.
![]() |
Obr. 16. Výstup funkce plot3(sin(t),cos(t),t).
|
Dalšími užitečnými funkcemi pro tvorbu 3D grafiky mohou být např. funkce contour() (vrstevnicový graf), meshc() (síťovaný graf doplněný vrstevnicemi), waterfall() (podobný síťovanému grafu, dělající iluzi vodopádu), quiver() (vektorové pole), apod.