
Úlohy k procvičení
-
Určete střední hodnotu a přibližný 95% interval spolehlivosti pro hodnotu jednoduché náhodné procházky s
po 10,000 krocích.
Řešení
-
Pro jednoduchou náhodnou procházku (s obecným
) určete pravděpodobnost, že trajektorie po 4 krocích dospěje do hodnoty 2. Nalezněte všechny takové trajektorie a vysvětlete souvislost jejich průběhu se spočítanou pravděpodobností.
Řešení
-
Dosazením
,
do (8) nalezneme
. Odpovídající trajektorie jsou čtyři:
. Všechny vznikly složením trojího posunu +1 a jednoho posunu -1, což odpovídá mocninám
a
v pravděpodobnosti, počet trajektorií je dán kombinačním číslem
.
-
Určete nejmenší počáteční kapitál
hráče v jednoduché hře s pohlcujícími stavy
a
tak, aby pravděpodobnost jeho zruinování byla menší nebo rovna 0,5. Výpočet proveďte pro
0,4; 0,5; 0,6 a pro
10 a 20. Výsledky porovnejte.
Řešení
-
K výpočtům použijeme (18), kam dosadíme za
a
, a úpravami nalezneme nejmenší celočíselné
, pro nějž je
. Výsledky jsou v tabulce:
je nejmenší kapitál
. Pro
nejmenší kapitál
při změně
zůstává přibližně na hodnotě
, resp.
.
-
(Podle [4]) Hráči A a B hrají tenisový zápas, aktuální stav je "shoda", tzn. pro získání hry je potřeba získat dva body v řadě za sebou. Popište vývoj tenisového zápasu za stavu "shoda" pomocí náhodné procházky s pohlcujícími stavy na množině
, reprezentující aktuální stav hry. Spočítejte pravděpodobnost výhry hráče A a střední dobu do získaní hry některým z hráčů. Předpokládejte přitom, že hráč A získává bod s pravděpodobností
, číselně uvažujte
a
.
Řešení
- Stavy
po řade označují stavy zápasu "bod pro hráče B", "výhoda pro hráče B", "shoda", "výhoda pro hráče A", "bod pro hráče A". Náhodná procházka začíná ve stavu
, stavy
(výhra hráče B) a
(výhra hráče A) jsou pohlcující. V zavedeném označení tedy máme
,
.
Hráč A vyhraje bod, když náhodná procházka dosáhne stavu. Pravděpodobnost výhry hráče A je tedy
podle (19). Číselně obdržíme
pro
, resp.
pro
.
Při stejně silných hráčích tedy hráč A získá bod s pravděpodobností 0,5, pokud však vyhrává jednotlivá podání s 2krát větší pravděpodobností proti soupeři, za stavu uv{shoda} získá bod ze hry s pravděpodobností dokonce 0,8.
Pro výpočet střední doby do konce hry použijeme (26) a číselně obdržímepro
, resp.
pro
. Nejdelší střední počet podání do dokončení hry je rovný 4, a to při vyrovnaných silách soupeřů. V případě nerovných soupeřů střední doba do konce hry klesá.