Více nezávislých náhodných výběrů z alternativních rozložení
Test homogenity binomických rozložení
Nechť a jsou nezávislé náhodné výběry z alternativního rozložení. Testujeme hypotézu proti alternativní hypotéze : „alespoň jedna dvojice parametrů je různá“.
Věta 5.1. Statistika
má v případě platnosti nulové hypotézy asymptoticky rozložení . tedy zamítáme na asymptotické hladině významnosti , když
Poznámka 5.2. Test lze použít, pokud pro všechna
Poznámka 5.3. Statistiku Q lze snadno upravit do Brandtova1 - Snedecorova2 výpočetního tvaru
(1) |
Test homogenity binomických rozložení založený na arkussinusové transformaci
Není-li splněna podmínka pro všechna doporučuje se následující postup:
Věta 5.4. Označme
|
|
|
Pak statistika
tedy zamítáme na asymptotické hladině významnosti , když
Mnohonásobné porovnávání
Zamítneme-li nulovou hypotézu na asymptotické hladině významnosti , chceme zjistit, které dvojice parametrů a se liší.
Věta 5.5. Platí-li nerovnost
pak na hladině významnosti zamítáme hypotézu o shodě parametrů a
Poznámka 5.6. Hodnoty jsou kvantily studentizovaného rozpětí. Najdeme je ve statistických tabulkách.
Příklad 5.7. Na gymnázium bylo přijato 142 studentů. Ti byli náhodně rozděleni do tříd A, B, C, D. V každé třídě byla matematika vyučována jinou metodou. Na konci školního roku psali všichni studenti stejnou písemnou práci a byl zaznamenán počet těch studentů, kteří vyřešili všechny zadané úkoly.
Na asymptotické hladině významnosti 0,05 testujte hypotézu, že rozdíly v podílech studentů v jednotlivých třídách, kteří správně vyřešili všechny zadané úlohy, jsou způsobeny pouze náhodnými vlivy.
Řešení. Máme čtyři nazávislé náhodné výběry, j-tý pochází z rozložení Testujeme hypotézu Ze zadání a výpočtem zjistíme:
Protože testové kritérium se realizuje v kritickém oboru, zamítáme na asymptotické hladině významnosti 0,05.
Spočteme arkussinusové transformace výběrových průměrů. Vyjde:Nyní metodou mnohonásobného porovnávání zjistíme, které dvojice parametrů se od sebe liší na hladině významnosti 0,05.
Na hladině významnosti 0,05 se liší třídy A, C a A, D.
1Alva Esmond Brandt. Americký matematik. Pomohl vzniku katedry statistiky na Zemědělské fakultě Floridské univerzity.
2George Waddell Snedecor (1882 - 1974). Americký matematik.